söndag 19 mars 2017

DÄRFÖR VÄLJER JAG ATT GÖRA EN GASTIC BYPASS, MY LIFE MY RULES

Nu börja de brännas
Jag har en läkare som har följt mig sen 20 år tillbax, han tyckt jag skull överväga en "gastic bypass" Visst har jag  lagt på mig gm åren och med tanke på mina gener så går hälsan först. Många säger att "jag som är så duktig" att "banta" och förknippar mig med Nutrilett, Cambridge, osv,,, Visst, jag kan jag gå ner i vikt(men har alltid gått upp igen) Jojjo bantningens drottning, he jag de och nu är he färdigt med de!!! He är ett livslångt val så man ska tänka sig noga för och vara på "rätt plats i livet" Gastic bypass är definitivt ingen "Qwick fix"

För att alls få göra den så måste jag minska 10% av min nuvarande vikt, syftet med de är att krympa levern snabbt. Detta för att underlätta under operationen och komplikationer. Går därför på endast flytande tills ingreppet är kirrat och då måste jag gå på 2 veckors flytande EFTER så att allt ska läka så bra som möjligt. Känns satans surt, första op datumet var 10 April men dom ringde och ändra till 24 April. Kanske låter som en bagatell för er, men för mig så blev he 2 veckors "extra flyt" och sen 2 veckor efter op, totalt 10 veckers flytande föda.

Min rygg har totalt gett upp, stödstrumpor på för att minska risken för blod propp(som jag fick i höstas)  OBS!!! Vaken lika fet som innan narkosen, får bara ett verktyg som jag ska förvalta väl. Landsstinget har ett stort team som följer mig efter vägen, vilket känns tryckt. Har fått en tid till dietist på Sunderby sjukhus som känns värdefullt.

EN GASTIC BYPASS ÄR INT NÅN BANTNINGS METOD!!! Målet är att jag ska lägga till rätt kost, motion, konditionsträning, äta allt fast mindre. Det är inte bara en "gastic bypass" utan även en helt ny livsstil. Socker bli he totalt stopp för, äta sakta och välj rätt råvaror. Eftersom man får i sig så lite är valet av "rätt mat" såååå viktigt. Man får äta 3 vitamin piller/dygn som gäller livet ut, Baricol , känns int som nån "big deal" skull varenda jävla människa behöva.

Medaljen har både en fram och en baksida och visst finns de komplikationer, det är ett stort ingrepp med stora risker. Men komplikationerna efter en magsäcksoperation är mindre än  risken att dö i förtid eller få nån följd sjukdom pga fetma. Jag väljer livet och hoppas att allt ska gå så bra som de kan.  Kan lova att jag väntar med skräckblandad förtjusning.

Maria Jonasson Lundmark
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar